Route 2020 (onder voorbehoud)

Dag 1 start in de vroege ochtend van 13 september vanuit het Friese Wirdum. De route voert door het Friese en Groningse landschap met veel variatie, rustige wegen en mooie plekken om te pauzeren. Dwars door de stad Groningen fietsen we richting Wirdum Groningen voor een uitgebreide lunch. Na de lunch gaat de route verder door het polderlandschap onder de Dollard. Bij Nieuwe Statenzijl steken we de grens over en fietsen we in Duitsland verder richting het pittoreske havenplaatsje Ditzum. Daar nemen we het veerpontje over de Eems waarna nog 25 kilometers resteren richting Wirdum. We eindigen dag 1 in ons Gasthof Zum Grossen Krug in Wirdum. In dit gastvrije hotel overnachten we in prima kamers en kan er genoten worden van het buffet en avondprogramma. Klik op onderstaande button voor een weergave van de route van de heenweg.

Dag 1: 160 km

Route dag 1

Dag 2 stappen we na het ontbijt om 8.00 uur weer op de fiets naar de haven van Emden alwaar we per boot de overtocht naar Delfzijl maken. De route voert langs het Schildmeer waar we stoppen voor een korte pauze. We koersen richting Haren en Eelde en fietsen door het natuurgebied rond het Leekstermeer. De route gaat verder naar Marum waar we via een natuurpad naar Rottevalle fietsen. We   pauzeren voor de laatste keer in Eastermar. Daarna maken we ons op voor het laatste deel van onze tocht naar Wirdum Friesland, waar we rond 18:00 verwachten aan te komen. Klik op onderstaande button voor een weergave van de route van de terugweg.

Route dag 2

De W3 fietsklassieker is een prachtige tweedaagse fietstocht door de provincies Friesland, Groningen en Ost-Friesland (Dtsl) met veel variatie in landschap. In korte tijd doorkruisen we weide- en veengebieden, polders, bos en heide. Daarbij zoeken we telkens de meest fraaie en rustige wegen op en laten ons niet tegenhouden door enkele kilometers over onverharde paadjes. We hebben onderweg oog voor natuur en cultuur en ontmoeten ‘dorpsgenoten’ in Groningen en Duitsland.

Navigatie en Downloads

STRAVA Link heenweg STRAVA Link terugweg GPX navigatie heenweg

GPX

W3

Routeboekje W3 2019

Dag 2: 142 km (inclusief 10 km per boot)